Sapa - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Rianne Esselink - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Rianne Esselink - WaarBenJij.nu

Sapa

Door: Rianne Esselink

Blijf op de hoogte en volg Rianne

06 April 2014 | Vietnam, Hoi An

Als alles wankelt en niets spoort, betekent dit dat we ons op de drempel van iets nieuws bevinden. Ik las de bovenstaande zin laatst ergens en moest er ineens weer aan denken toen ik in Sapa was...

Sapa, in een woord wauw!
Erg onder de indruk van alles wat ik gezien heb en de mensen die ik heb ontmoet. Ik verbleef in Sapa backpackershostel. Een hostel wat gerund word door een man uit Hanoi en Shu su(weet eindelijk hoe je haar naam schrijft) de local waar ik het al eerder over had. Een bijzonder hostel! Voor de ingang zitten 2 vrolijke meisjes rond de 10 en 13 jaar, 1 van de meiden is de dochter van Shu su, het andere meisje komt uit haar dorp. De ouders van het meisje zitten in de gevangenis vanwege drugsbezit. Allebei de meiden werken met veel plezier in het hostel. Ze maken broodjes, zetten koffie, maken een praatje met de touristen en houden de rekening van iedereen goed bij. (You pay now sister!) Goed gebekt ook, love it! :) Het hostel vraagt naar vrijwilligers om de kinderen engelse les te geven of om mee te helpen aan het bouwen van een nieuw huis in het dorp. Er is wel een school maar daar leren de kinderen geen engels en voor veel kinderen is de school te ver lopen en daardoor niet mogelijk om te gaan. Hierdoor beginnen ze al erg jong met werken zoals de hele dag op straat staan armbandjes verkopen of toeristen vragen of ze met hun willen gaan hiken. Om geld te kunnen verdienen is het belangrijk om engels te leren. Als ik mijn ticket terug niet had geboekt had ik graag engelse les gegeven of mee willen bouwen.

Mijn eerste dag in Sapa was super chill! In de middag na aankomst knock out gegaan, wat kan een mens verrot zijn! Met m'n roomie een wandeling gemaakt naar een waterval en biertjes en cocktails gedronken :) wat een lekkah dagje sjeg! 21.45 al in bed omdat ik de volgende dag met Shu su naar haar dorp ging hiken! Het was 3 uur lopen naar het dorp... Poeh poeh mijn conditie mag ook wel weer eens wat aan gedaan worden. Uiteraard wel alles op alles gezet dat de 59-jarige Shu su niet sneller zou zijn dan ik! (Did a pretty good job)Onderweg vertelde ze hoe haar man haar mishandeld heeft en haar met 6 kinderen achterliet om te trouwen met een ander. Blijkbaar is dit normaal en gebeuren dit soort dingen vaker. Onbegrip! Hoe laat je in vredesnaam je kinderen achter?? Waarom mishandel je je vrouw? Walgelijk! Ik heb veel bewondering gekregen voor deze optimistische sterke vrouw die een en al geluk uitstraalt wat ook nog eens oprecht is. Helemaal gelukkig in wat ze doet, hard werken voor een betere toekomst voor de kinderen in haar dorp.
Aangekomen in het dorp haar familie ontmoet en een heerlijke maaltijd voorgeschoteld gekregen. Een beetje sentimenteel misschien maar Sapa heeft me geraakt, kind of sad that i had to leave so soon!

Net aangekomen in Hoi an! Hiervoor naar Halong bay geweest was mwah.. Heerlijk warm hier en tijd om te chillen! Strontverkouden geworden van het weinig slapen en reizen met airco!

  • 06 April 2014 - 11:53

    Anita:

    Hoi schattie wat een belevenissen,echt iets voor jou en lekker met je beide benen op de grond schat,geniet,leer en observeer,vind het leuk om je verhalen zo mee te mogen lezen supet schat geniet dikke knuffel van mij xxx

  • 06 April 2014 - 13:13

    Martine:

    Gaaf te lezen sis! Heb bewondering voor je mooi dat je het zo leuk hebt en dat je leuke mensen ontmoet have fun sis! Mooie tijd toegewenst love you! Dikke kus van je zus

  • 06 April 2014 - 14:36

    Devika:

    ♬☀☆♥ ☜★☞ ♥☆☀♬
    Haaaa lieveling!
    Wat een fijn en mooi verhaal om te lezen zeg!
    Ook jij hebt talent om te schrijven, heel levendig en precies genoeg info en details om me in jouw avontuur te kunnen inleven :-).
    Haha, ja ja dame, jouw conditie is even op de proef gesteld! Trots op je dat je het hebt volgehouden! :-P Maar doorzettingsvermogen heb jij over het algemeen wel!
    Tja, je zal daar inderdaad wel met de neus op de feiten worden gedrukt dat wij vrouwen het hier toch echt wel veelal stukken beter hebben dan vrouwen daar... :-(
    Daar mag best bij stilgestaan worden en kan je zeker even emotioneel van raken.
    Ik ben heel blij te horen dat je nog steeds geniet van alles!
    En zo zie je maar, straks heb je gewoon weer een goed excuus om terug te gaan, voor een langere periode, om mee te doen aan bepaalde projecten zoals Engelse les geven etc. Mocht je die kans hebben, DOEN! :-)

    Goed moppie, nu lekker genieten van wat rustigere activiteiten dus ;-).
    Mooie voortzetting en tot je volgende avo tuur!
    Dikke lnuffel en kus,
    Die kleine ♥♥♥

  • 06 April 2014 - 19:49

    Esther:

    I keep following you! Helemaal op je plek, lees ik wel :) Hou t lekker kort hier... But always proud!!! We spreken elkaar :P

    Kussss

  • 06 April 2014 - 23:10

    Oliver Nanninga:

    Ik weet niet of je mij nog herinnerd uit engeland, maar vind dit soort verhalen gewoon gewelidig. Lekker leven en genieten nu het nog kan. Doe je goed.

    Groetjes,
    Oliver en Maleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2014

Ho Chi Minh en weer thuis..

01 Mei 2014

Wat gaat de tijd snel zeg!

18 April 2014

Happy new year!

12 April 2014

Killerfields

10 April 2014

Keep on moving! Hello Cambodia!
Rianne

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 6262

Voorgaande reizen:

17 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: